? Telekomunikacja

Kontakt

  • IT-Telekom - profesjonalne systemy łączności i nadzoru video IP.
    NIP: 5861095022
  • E-mail:biuro@it-telekom.pl
  • Telefon58 7418778
    502209900
  • Fax58 7418872
  • Godziny działania sklepuponiedziałek-piątek 9.00 - 17.00

Telekomunikacja

Podstawowym kryterium wyboru centrali telefonicznej do firmy jest jej wielkość.

Pierwszym z parametrów jest ilość abonentów wewnętrznych. Należy dokładnie ustalić ilość potrzebnych telefonów, faksów, modemów i innych urządzeń podłączanych do linii telefonicznych. Należy, także zaplanować jaka ilość, telefonów będzie nam potrzebna w przyszłości w związku z dalszym rozwojem firmy.

W przypadku większości zagranicznych producentów oraz części krajowych mamy możliwość zastosowania telefonów systemowych. Są to telefony specjalne, dedykowane do danego modelu centrali, ułatwiające korzystanie z podstawowych funkcji centrali oraz poszerzające jej możliwości. Podstawowymi zaletami takich telefonów są:

  • programowalne przyciski z dwukolorową diodą LED umożliwiające bezpośredni wybór linii wewnętrznej lub miejskiej oraz wskazujące ich stan (wolna, zajęta, zawieszona, dzwoni itp.)
  • przyciski do funkcji specjalnych ułatwiające łatwiejsze korzystanie z takich opcji jak przełączanie i zawieszanie połączeń, tworzenie konferencji, dostęp do systemowej lub osobistej książki telefonicznej, poruszanie się po menu telefonu lub centrali (programowanie systemu, funkcje menadżerskie, hotelowe itp.)
  • wyświetlacz alfanumeryczny umożliwiający dostęp do listy połączeń (wychodzących, przychodzących, nieodebranych), wyświetla informacje o nazwie i numerze dzwoniącego, wiadomości pozostawione przez abonentów i menu funkcji systemowych.
  • dodatkowy port wewnętrzny umożliwiający podłączenie dodatkowego telefonu systemowego lub analogowego.

Niektórzy producenci oferują jako telefony systemowe, zwykłe telefony z funkcją identyfikacji numeru i klawiszami szybkiego wybierania. Telefony takie można zastosować na każdej linii analogowej dowolnej centrali abonenckiej lub miejskiej, lecz nie pokażą one stanu linii wewnętrznych i nie dają dostępu do wszystkich funkcji centrali.

 

Drugim parametrem jest ilość linii zewnętrznych. Poza ich ilością bardzo ważny jest ich rodzaj:

  • linie analogowe -najczęściej spotykany rodzaj linii telefonicznych stosowany do użytku domowego oraz w niewielkich firmach. Są podatne na zakłócenia i tłumienie. Ich zaletą jest możliwość włączenia usług dostępu do internetu (ADSL lub DSL).
  • linie cyfrowe (ISDN) niepodatne na zakłócenia łącze dające najlepszą jakość sygnału. Dodatkowo oferują one inne opcje niedostępne na liniach analogowych. Podstawowym rodzajem linii cyfrowych jest dwukanałowa linia BRI (2B+D) umożliwiająca prowadzenie dwóch niezależnych rozmów. Drugim jest trzydziestokanałowa linia PRI (30B+D) umożliwiająca prowadzenie trzydziestu niezależnych rozmów.

Na liniach tych dostępne są dwa rodzaje numeracji:
  • DDI (ang. Direct Dial-In) to siedmiocyfrowe kolejne numery telefoniczne podłączane przez operatora w pakietach stanowiących wielokrotność 10. Przykładowo klient kupujący linie isdn z dwudziestoma numerami DDI otrzyma linie cyfrową z numeracją od 022 1234560 do 022 1234579. Numery DDI można przyporządkować bezpośrednio numerom wewnętrznym, dlatego ich ilość dobieramy zależnie od ilości abonentów wewnętrznych naszej centrali. Każdy abonent wewnętrzny realizując połączenie zewnętrzne może identyfikować się swoim numerem DDI, a wybranie jego numeru DDI spowoduje połączenie na jego numer wewnętrzny, bez konieczności łączenia z operatorem i wybierania numeru wewnętrznego. Kolejną zaletą numerów DDI jest ich niezależność od ilości posiadanych przez nas linii ISDN. Posiadając DDI możemy dowolnie zmieniać ilość posiadanych linii cyfrowych, bez zmiany numeracji w firmie. Obsługę numeracji DDI zapewniają jedynie cyfrowe centrale telefoniczne wyposażone w zewnętrzne linie ISDN.
  • MSN (ang. Multiple Subscriber Number) to od jednego do ośmiu dowolnych siedmiocyfrowych numerów telefonicznych umożliwiających ich dowolne przypisanie do kilku dowolnych urządzeń. Numery MSN mogą być dowolnymi numerami telefonicznymi. Usługa realizowana jest tylko na jednej linii ISDN (2B+D), czyli jednocześnie mogą być realizowane dwa połączenia (pomimo 8 numerów). Usługa polecana dla firm, które nie planują podłączania kilku linii ISDN, lub posiadających centralę z analogowymi liniami miejskimi. W takim przypadku do każdego kanału przypisujemy jeden numer telefonu, czyli nie ma sensu zakupu więcej niż dwóch numerów (nr główny + MSN).



Jeżeli Twoja centrala posiada porty BRI lub PRI nigdy nie zamawiaj u operatora numeracji MSN, tylko DDI. Cena usług w obu przypadkach jest przeważnie jednakowa, a możliwości konfiguracji i elastyczność systemu znacznie większa.

Po ustaleniu naszych potrzeb oraz możliwości operatora dostarczającego usługi do naszej firmy możemy przystąpić do wyboru centrali telefonicznej do naszej firmy.

Centrale telefoniczne dzielimy na analogowe i cyfrowe.


Przejdź do strony głównej